Czynnik ryzyka
Poniżej przedstawiono kluczowe obszary ryzyk, które w ocenie Zarządu mogąc mieć wpływ na sytuację finansową oraz rynkową Spółki.
Ryzyko koniunktury gospodarczej w Polsce
Sytuacja makroekonomiczna w Polsce ma znaczący wpływ na rynek dóbr konsumpcyjnych i jest silnie związana z popytem na usługi oferowane przez Spółkę. Znaczące pogarszanie koniunktury, które od kilkunastu miesięcy obserwujemy w gospodarce sprzyja zmniejszeniu popytu na usługi i produkty oferowane przez Spółkę. Kontynuacja zmniejszania tempa wzrostu produktu krajowego brutto, nakładów na konsumpcję lub nakładów inwestycyjnych oraz innych wskaźników o analogicznym charakterze może niekorzystnie wpłynąć na sytuację finansową Spółki. Dalsze spowolnienie rozwoju gospodarczego Polski w przyszłości, czego nie można wykluczyć, mogłoby ograniczyć perspektywy rozwoju Spółki, a także obniżyć wartość oczekiwanych wyników finansowych.
Ryzyko związane z polityką gospodarczą w Polsce
Na realizację założonych przez Spółkę celów strategicznych wpływ mają między innymi czynniki makroekonomiczne, które są niezależne od działań Spółki. Do czynników tych zaliczyć można politykę rządu, decyzje podejmowane przez Narodowy Bank Polski oraz Radę Polityki Pieniężnej, wpływające na podaż pieniądza, wysokości stóp procentowych i kursów walutowych, podatki, wysokość PKB, poziom inflacji, wielkość deficytu budżetowego i zadłużenia zagranicznego, stopę bezrobocia, strukturę dochodów ludności, itd. Niekorzystne zmiany w otoczeniu makroekonomicznym mogą w istotny sposób niekorzystnie wpłynąć na działalność i wyniki ekonomiczne osiągane przez Spółkę.
Ryzyko zmian w przepisach prawnych
Biorąc pod uwagę, że specyfiką polskiego systemu prawnego jest znaczna i trudna do przewidzenia zmienność, a także często niska jakość prac legislacyjnych, istotnym ryzykiem dla dynamiki i rozwoju działalności Spółki mogą być zmiany przepisów lub ich interpretacji, w szczególności w zakresie prawa handlowego, podatkowego oraz związanego z rynkami finansowymi.
Ryzyko niekorzystnych zmian przepisów podatkowych
Niestabilność i nieprzejrzystość polskiego systemu podatkowego, spowodowana zmianami przepisów i niespójnymi interpretacjami prawa podatkowego, stosunkowo nowe przepisy regulujące zasady opodatkowania, wysoki stopień sformalizowania regulacji podatkowych oraz rygorystyczne przepisy sankcyjne mogą powodować niepewność w zakresie ostatecznych efektów podejmowanych przez Spółkę decyzji biznesowych. Dodatkowo, istnieje ryzyko zmian przepisów podatkowych, które mogą spowodować wzrost efektywnych obciążeń fiskalnych i w rezultacie wpłynąć na obniżenie wartości aktywów oraz pogorszenie wyników finansowych Spółki.
Ryzyko konkurencji
Produkty oferowane przez Spółkę są szeroko dystrybuowane na rynku przez ich producentów. Konkurentami Spółki są sieci zagraniczne, których działania handlowe nastawione są na instalatorów, jako grupę docelową, oraz lokalnie działające hurtownie i sklepy detaliczne.
Z uwagi na fakt, że rynek charakteryzuje się niskimi barierami wejścia, szeroka dostępność tych samych produktów może mieć wpływ na zmniejszanie marż realizowanych przez Spółkę. Omawiane ryzyko w odniesieniu do kwestii konkurencyjności Spółki jest zmniejszane przez niszowego docelowego klienta Spółki jakim są architekci i projektanci wnętrz. Spółka planuje poszerzać zakres oferowanych tej grupie docelowej produktów i usług, co w znacznym stopniu ogranicza ryzyko związane z konkurencyjnością (kompleksowość).
Należy się także spodziewać konkurencji ze strony sprzedaży realizowanej przez Internet, która może zasadniczo wpłynąć na zmniejszenie realizowanych przez Spółkę marż.
Ryzyko zdarzeń losowych dotyczących osób zarządzających
Bardzo istotne znaczenie dla działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę ma doświadczenie zawodowe i kompetencje kluczowych osób nim zarządzających. Odejście wspominanych menedżerów z kadry zarządzającej Spółki może negatywnie wpłynąć na jego sytuację majątkową i finansową.
Ryzyko kursu walutowego
Z uwagi na fakt, że działalność Spółki opiera się głównie na transakcjach importowych, w toku prowadzenia operacji finansowych występują dodatnie lub ujemne różnice kursowe. W działalności Spółki nie można zatem wykluczyć ryzyka związanego z wahaniami kursów walut. Ryzyko to należy rozważać w dwóch aspektach. Po pierwsze jako ryzyko związane z ewentualnymi stratami czy zyskami z tytułu różnic kursowych. Po drugie, w szerszym ujęciu, jako ryzyko utraty konkurencyjności towarów sprzedawanych przez Spółkę.
W przypadku kontynuowania trendu osłabiania polskiej waluty na rynku walutowym, istnieje ryzyko, że towary będą droższe, w związku z tym mniej konkurencyjne, co może negatywnie wpłynąć na możliwości sprzedażowe Spółki.
Ryzyko zmian tendencji rynkowych
Wyniki finansowe w pewnym stopniu uzależnione są od zdolności do szybkiego i skutecznego reagowania przez Spółkę na zmieniające się preferencje klientów, co do oferowanych produktów i usług. Spółka śledząc na bieżąco trendy rynkowe, jest w stanie elastycznie dostosować do nich swoją ofertę. Czynnik ten stanowi jednak obszar ryzyka, ponieważ nie ma pewności czy Spółka prawidłowo oceni potrzeby rynku. Istnieje zatem ryzyko błędnej identyfikacji preferencji rynkowych, co może mieć negatywny wpływ na kondycję finansową Spółki.
Ryzyko związane z czynnikami losowymi
Zapasy jakie posiada Spółka są narażone na zniszczenie wskutek kataklizmów oraz innych czynników losowych. Spółka w znacznym stopniu ogranicza to ryzyko zawierając ubezpieczenia majątkowe od wypadków losowych, jak też instalując w zajmowanych nieruchomościach urządzenia alarmowe.
Ryzyko związane z nieściągalnością należności od odbiorców
Działalność Spółki charakteryzuje umiarkowany poziom ryzyka związany z nieściągalnością należności od kontrahentów. Spółka ogranicza to ryzyko poprzez ubezpieczenia większości należności od kontrahentów. Istnieje jednak pewna grupa klientów, którzy korzystają z odroczonych terminów płatności i nie są objęci ubezpieczeniem należności. Ewentualny wzrost niespłaconych należności może spowodować pogorszenie wyników finansowych Spółki oraz negatywnie oddziaływać na jej płynność finansową.
Spółka w swojej działalności realizuje także dostawy produktów na duże projekty inwestycyjne, których jednostkowa wartość przekracza często 200.000 złotych. Niespłacenie tego rodzaju należności w terminie, mimo jej ubezpieczenia, może spowodować zachwianie płynności finansowej Spółki, a w konsekwencji negatywnie wpłynąć na wynik Spółki z uwagi na plan dodatkowych rabatów u dostawców oraz płynność dostaw. Spółka stara się realizować tego rodzaju projekty etapowo, aby nie eksponować się na tego rodzaju ryzyko, nie jest jednak możliwe całkowite wyeliminowanie tego ryzyka.
Istotny poziom ryzyka nie spłacenia zobowiązań związany jest z prowadzeniem prac budowlano-wykończeniowych, co jest związane z wysokim skomplikowaniem procesów, trudnością w pozyskaniu i utrzymaniem pracowników, a także z faktu braku profesjonalnej wiedzy na temat oceny jakości wykonawstwa po stronie klientów detalicznych, jak również elementów ocennych związanych z weryfikacją jakości wykonanych prac przez klientów Spółki.
Ryzyko utraty i trudności w pozyskaniu nowych pracowników
Spółka prowadzi stałą i aktywną politykę w zakresie pozyskiwania nowych pracowników i współpracowników oraz utrzymania i rozwoju aktualnej kadry. Działania te wynikają z dbałości o zapewnienie wystarczającej pod względem kwalifikacji i liczebności kadry pracowniczej, która jest jednym z podstawowych czynników niezbędnych do dynamicznego rozwoju. Kadra kierownicza Spółki w dużej części wywodzi się z grona jej akcjonariuszy bądź z grona osób objętych programami opcji pracowniczych.
Ryzyko związane z przeterminowaniem zapasów
Obszar działalności Spółki wymusza utrzymywanie pewnej ilości zapasów towaru w celu zapewnienia odbiorcom krótkich terminów dostaw. W związku z tym działalność Spółki narażona jest na niebezpieczeństwo podjęcia niewłaściwej decyzji zakupowej tzn. wprowadzenia na stany magazynowe towarów trudnych do sprzedania.
Na omawiane ryzyko może mieć także wpływ zagrożenie utraty wartości zapasów, które ulegają przeterminowaniu. Ten drugi rodzaj ryzyka nie może mieć jednak dużego wpływu na wyniki finansowe Spółki ponieważ około 95% oferowanego asortymentu stanowią artykuły nie ulegające przeterminowaniu. Innym rodzajem ryzyka związanym z utrzymywaniem zapasów jest także możliwość wycofania części artykułów z produkcji przez ich producentów (także z katalogów – co ogranicza możliwość ich zaprezentowania i sprzedania) mogąca spowodować konieczność sprzedaży części asortymentu poniżej kosztu zakupu. Spółka stara się ograniczać wspomniane ryzyko realizując większość zakupów na podstawie indywidualnych zamówień złożonych przez klientów.
Ryzyko zadłużenia
Spółka w ramach prowadzonej działalności korzysta z kapitałów obcych. Wysokość zadłużenia Spółki w relacji do jej kondycji finansowej nie skutkuje istotnym uzależnieniem działalności od instytucji kredytujących. Spółka finansuje swój kapitał obrotowy korzystając z limitów kredytowych u swoich dostawców – choć cechujące się dość wysokim poziomem – nie stanowi ryzyka w ocenie Spółki. Ryzyko to może mieć jednak wpływ na wynik Spółki w sytuacji obniżenia oceny wypłacalności Spółki przez firmy ubezpieczające obrót dostawców oraz instytucje kredytujące.
Ryzyko związane z uzależnieniem od głównych dostawców
Największymi dostawcami Spółki w roku 2009 byli Gruppo Marazzi (14,8% udziału w zakupach Spółki), Zehnder - producent grzejników (11,4% udziału), Villeroy & Boch – producent ceramiki łazienkowej i wanien (10,4 % udziału), Hansgrohe Polska Sp. z o.o.- producent armatury (8,4 % udziału), Kermi Polska Sp. z o.o. – producent grzejników (6,5 % udziału).
Spółka współpracuje także z około 80 innymi dostawcami. Pomimo dość dużej koncentracji kliku producentów w grupie dostawców Spółki ryzyko to jest częściowo ograniczone silną pozycją Spółki w niszy rynku, na której działa.
Dodatkowo ze względu na przyjętą przez Spółkę strategię docelowego oferowania klientom pełnego wyposażenia wnętrz udział poszczególnych dostawców w ogólnej wartości dostaw będzie się zmniejszać.
Ryzyko związane z uzależnieniem od głównych odbiorców
Grupa odbiorców produktów i usług oferowanych przez Spółkę jest bardzo rozproszona, co wynika z prowadzenia przez Spółkę w przeważającej mierze sprzedaży detalicznej. Największym odbiorcą w 2009 roku była spółka Warbud (10,8% ogólnej sprzedaży). Bardzo istotnym odbiorcą Spółki jest podmiot powiązany Prodesigne Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Sp. K. – sprzedaż do tego odbiorcy wyniosła około 8% ogólnej sprzedaży Spółki. Istotna rolę odgrywa też sprzedaż usług związanych z wykończeniem mieszkań pod klucz dla dewelopera Budimex Nieruchomości (5,8% udział w sprzedaży). Pozostali najwięksi odbiorcy Spółki nie przekroczyli w roku 2009 poziomu 5% jego ogólnej sprzedaży. W konsekwencji ryzyko uzależnienia od Odbiorców jest niskie.
Ryzyko związane z karami za niewykonanie lub nieterminowe wykonanie zleceń
Spółka z uwagi na prowadzenie prac budowlano-wykończeniowych narażona jest na kary z tytułu niewykonania lub nieterminowego wykonania zleceń. Ryzyko to związane jest z błędami popełnianymi przez pracowników lub współpracowników Spółki, a także z trudnościami związanymi z pozyskiwaniem nowych wykwalifikowanych pracowników.
W odniesieniu do dostaw produktów, w szczególności dostaw na rynku biznesowym tj. na rzecz deweloperów oraz wykonawców, Spółka w sytuacji opóźnień dostaw spowodowanych przez producenta może zostać pociągnięta do odpowiedzialności z tytułu strat poniesionych przez odbiorców Spółki. Straty te mogą być w wielu przypadkach znacznie wyższe niż wartość samych dostarczanych produktów.
Ryzyko związane z nieprzedłużeniem zawartych przez Spółkę umów najmu
Spółka jest stroną kilku umów najmu powierzchni handlowych i magazynowych. W większości są to umowy kilkuletnie zawarte na czas określony. Z uwagi na charakter prowadzonej przez Spółkę działalności w lokalach tych dokonywane są istotne inwestycje.
Większość ponoszonych kosztów nie może zostać odzyskana w przypadku braku przedłużenia umowy. W konsekwencji cześć nakładów na obce środki trwałe może stać się stratą w roku, w którym umowa nie zostanie przedłużona. Dodatkowo sama zmiana lokalizacji salonu sprzedaży może negatywnie wpłynąć na wyniki finansowe Spółki.